کاربر:Mohammadi
«وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا 💠[۱] وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا[۲]»؛
«اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ»[۳]؛
«وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا»[۴]؛
«وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا»[۴]؛
أَنَّ عَلِيّاً عليه السلام لَمْ يَكُنْ يَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَی الشِّرْكِ وَلَا إِلَی النِّفَاقِ وَلَكِنَّهُ كَانَ يَقُولُ هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَيْنَا؛ حضرت علی عليه السلام به مسلمانانی كه با او می جنگيدند، نسبت شرك و نفاق نميداد (كه اين نشانگر بزرگی نفاق است) بلكه می فرمود: اينها برادران ما هستند كه بر ما ظلم می كنند و با ما می جنگند.[۵]
سردار سپهبد شهید علی شادمانی (۱۳۳۵ - ۱۴۰۴ ش) فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله بود. وی در دوران دفاع مقدس فرماندهی لشکر ۳۲ انصار الحسین را بر عهده داشت. پس از جنگ ایران و عراق، فرماندهی لشکر بعثت ، معاونی عملیات نیروی زمینی سپاه، فرماندهی لشکر ۳ نیروی مخصوص حمزه سید الشهداء، فرماندهی قرارگاه نجف اشرف، ریاست اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح و معاونی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، از سمت های شاخص ایشان است. در ۲۳ خرداد سال ۱۴۰۴، پس از ترور «شهید. غلامعلی رشید» توسط رژیم صهیونیستی با حکم فرمانده معظم کل قوا، به فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء منصوب و در ۴ تیر سال ۱۴۰۴شمسی به فیض رفیع شهادت نائل آمد.
محتویات
زندگینامه
علی شادمانی در ۱۳۳۵ در روستای حیران همدان و در خانواده ای مذهبی متولد شد.[۶] وی پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در لشکر 64 مشغول به خدمت زیر پرچم شد.[۷] وی در سال ۱۳۵۸ به سپاه پاسداران پیوست و تا سال ۱۳۸۴در رده های مختلف سپاه پاسداران مشغول به خدمت بود. از این تاریخ تا پایان عمر پربرکتشان، در ستاد کل نیروهای مسلح مشغول بودند که با شهادتشان، این صفحه از حیاتشان، جاودانه شد.
شهید شادمان در دفاع مقدس
شهید در سال ۱۳۵۸ به سپاه پاسداران پیوست. ایشان ابتدا در پادگان ابوذر آموزش اسلحه میدادند. ایشان نقش کلیدی در مقابله با شرارتهای ضدانقلاب در کردستان و خنثیسازی کودتای نوژه داشتند. [۸] و پس از آن در سنندج، سقز و مهاباد به مدت تقریبا 6 ماه مشغول خدمت شدند.[۹] نخستین کار میدانی ایشان، یکی از عملیاتهای ایذایی در شهریور ۵۹ در منطقه مهران صورت گرفت. در آن زمان قصر شیرین سقوط کرده بود و دشمن تا نزدیکی سرپلذهاب آمده و مهران تحت اشغال نیروهای بعثی عراق بود. هدف از عملیات، فریب دشمن و فراهمسازی مقدمات عملیات بزرگ بیتالمقدس در خوزستان بود. در آن عملیات، شهید شادمانی به عنوان فرمانده عملیات در آن منطقه حضور داشت. در عملیات والفجر دو، در منطقه حاج عمران عراق ایشان در قرارگاه تاکتیکی زیر ارتفاعات «کدو» که در مسیر کلهاسبی قرار داشت، مستقر شده بودند و مدیریت عملیات آن منطقه را برعهده داشتند. در آن مقطع، بهدلیل مجروحیت برخی فرماندهان از جمله حاج آقا همدانی بار مسئولیتها بر دوش سردار شادمانی افتاد. تنها عملیاتی که ایشان در آن حاضر نبودند، عملیات والفجر 5 در منطقه چنگوله بود.[۱۰]
فرماندهی لشکر «حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه»
شهید شادمانی، به عنوان فرمانده لشگر حضرت حجت نیروها را هدایت کردند و منطقه ارتفاعات شاخ شمیران و برددکان که مشرف بر سد دربندی خان عراق بود به تصرف درآوردند، در همان زمان، ایشان در قالب فرمانده لشکر، به منطقه جوانرود اعزام شده بودند.
در ارتفاعات شاخ شمیران و محدوده سد دربندی خان که در آن زمان تحت کنترل عراق بود، با فرماندهی ایشان عملیات موفقی انجام شد. شهید صوفی نیز در طراحی آن عملیات نقش داشتند. این عملیات از نظر تاکتیکی بسیار حائز اهمیت بود و با موفقیت به پایان رسید.[۱۱]
فرماندهی تیپ و لشکر انصارالحسین (علیه السلام)
در سال 60، شهید در منطقه یک یگان رزمی تشکیل داده بود . بمرور با همت فرماندهان این عرصه، تیپ رزمی و سپس لشکر انصارالحسین (علیه السلام) شکل گرفت. شهید بعد از فرماندهی سپاه پاوه، در میانه عملیات کربلای ۵، فرمانده لشکر ۳۲ انصارالحسین (۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷) شدند و ایشان بلافاصله توانست تحرک چشمگیری ایجاد کند به طوری که لشکر انصارالحسین(علیه السلام) همزمان در جنوب در منطقه شلمچه خط عملیاتی داشت و هم در شمال غرب کشور در عملیات نصر ۴ و ماووت عراق شرکت کرد. عملیات نصر ۴ در تاریخ ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۶ در منطقه ماووت عراق به اجرا گذاشته شد. در واقع این عملیات ادامه عملیات کربلای ۱۰ بود که با طراحی و فرماندهی سپاه در ۴ محور به اجرا گذاشته شد .[۱۲]
شهید شادمان پس از دفاع مقدس
در سال ۱۳۶۸ شمسی، وی در دوره دافوس ارتش شرکت کرد و در میان ۷۰ نفر از ارتش و ۶ نفر از سپاه، به عنوان نابغه معرفی شد. [۱۳]
پس از جنگ ایران و عراق، علی شادمانی در مسئولیتهای کلان نظامی فعالیت کرد؛ از جمله معاون عملیات نیروی زمینی سپاه، فرمانده لشکر ۳ نیروی مخصوص حمزه سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه نجف اشرف، رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح و معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح بود. او پیش از شهادت، معاون هماهنگکننده قرارگاه مرکزی خاتمالانبیاء بود و پس از شهادت سپهبد غلامعلی رشید در ۲۳ خرداد ۱۴۰۴، با حکم مقام معظم رهبری، فرماندهی این قرارگاه را بر عهده گرفت. در بخشی از این حکم آمده بود: «امید است با اتکال به خداوند متعال، همت بلند و انگیزه انقلابی، در انجام مأموریتهای خطیر قرارگاه در هماهنگی نیروهای مسلح و تحقق راهبردهای کلان کشور موفق باشید.». [۱۴]
نظرات سیاسی، دفاعی
- انقلاب اسلامی با استکبار سر سازش ندارد و برای تحقق اهدافش بسیار قاطع است. «تهدید در برابر تهدید» یعنی نه گفتن به تسلیم شدن. قرار نیست ما در برابر دشمن تسلیم شویم.
- سواحل جنوبی کشور که ممکن است مبدا فعالیت و اقدام دشمن باشد، تحت کنترل و رصد ماست و هر کس بخواهد در این سواحل به عنوان مبدا عملیاتی علیه ما اقدام کند، بلافاصله آن نقطه را میزنیم چون خودمان را توسعه دادهایم.
- جبهه مقاومت تحت فرمان جمهوری اسلامی است.
- شعاع عملیات دفاع از انقلاب اسلامی را توسعه دادهایم و اگر دشمن به جمهوری اسلامی حمله کند از جبهههای متعددی به او حمله میشود و این حمله دیگر فقط از مرزهای ایران نیست و توسعه داده شده است.
- تهدیدات دشمن علیه کشورمان را بسیار جدی تلقی میکنیم. البته در کنار تهدید، عملیات روانی هم هست تا ما را تهدید به جنگ کنند که در مذاکرات تسلیم شویم.
- فرمانده معظم کل قوا دستوری به فرماندهان دادند و میفرمایند، شما باید هر شب خودتان را مثل شب عملیات تلقی کنید یعنی تصور کنید که در قرارگاه نشستهاید تا اگر دشمن به شما حمله کرد، جبهه را اداره کنید.
- تمایل اصلی ما، «بومی سازی محصولات دفاعی» است.
- حتی از شنیدن و مطرح شدن بازدید از مراکز نظامی متنفریم، قدرت غربیها اصلا نزد ما پشیزی نیست که بخواهند مجموعه پادگانهای نظامی ما را ببینند. چون در سینه ما یک غضب مقدس به جهت ماهیتی که از آنها سراغ داریم، است.
- آشکارا اعلام میکنیم که از مقاومت یمن مثل فلسطین، لبنان، عراق و افغانستان حمایت کرده و به آنها کمک خواهیم کرد.
- دانشمندان هستهای کشورمان چطور ترور شدند؟ راحت به اینها -بیگانگان- اجازه داده شد، به داخل بیایند و عدهای به بهانه بازدید از مراکز، اطلاعات را جمعآوری و در اختیار دشمن گذاشتند که منجر به این حوادث شد.
- گاهی اغماض، سهلانگاری و کم توجهی شده و نوع نگاهها با هم متفاوت است اما باید به دشمن یک نگاه همگانی داشته باشیم. با او دست ندهیم، نخندیم، باج ندهیم. در این صورت این اتفاقها نمیافتد ولی اگر به دنبال دوست شدن با دشمن باشیم تا دنیا به این واسطه ما را قبول کند، اینها قابل قبول نیست.[۱۵]
سمت ها
- معاون عملیات نیروی زمینی سپاه از سال 1367 تا 1375
- فرمانده لشکر 3 نیروی مخصوص حمزه سیدالشهدا از سال 1375 تا 1380
- فرماندهی قرارگاه نجف اشرف و لشکر ۴ بعثت از سال 1380 تا 1382
- فرمانده دانشکده علوم و فنون پیاده از سال ۱۳۸۴–۱۳۸۲
- ریاست اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح از سال 1384 تا 1391
- معاونت عملیات ستاد کل نیروهای مسلح از سال 1391 تا 1395
- معاون هماهنگکننده قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا از سال ۱۴۰۴–۱۳۹۵
- فرمانده قرارگاه مرکزی خاتمالانبیا سال ۱۴۰۴ [۱۶]
شهادت
سردار سرلشکر شهید شادمانی تنها چهار روز پس از انتصاب به عنوان فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتمالانبیاء صلی الله علیه و آله، در تاریخ 4 تیر 1404 ، بر اثر جراحات شدید ناشی از بمباران رژیم منحوس و متجاوز صهیونیستی که در هفته گذشته اش صورت گرفت، به جمع همرزمان شهیدش پیوست. [۱۷]سردار نجات، جانشین قرارگاه امنیتی ثارالله در جواب خبرنگاری پیرامون نحوه شهادت ایشان، گفت: شهید شادمانی اصلاً در تهران تعقیب و گریز نشد. ایشان از یک مقر به مقر دیگر منتقل شده بودند و از طریق همین جمعآوریهای فنی شناسایی و ترور شدند. مقر ایشان با موشک هدف قرار گرفت؛ موشک هواپایه، که یا از هواپیما یا از پهپاد شلیک شده بود. [۱۸]
پیکر شهید شادمانی پس از تشییع در تهران، از میدان شهدای همدان بهسمت گلزار شهدای آن شهر، منتقل شده و در جوار سرلشگر شهید حاج حسین همدانی و هم رزمان شهید خود آرام گرفت. [۱۹] پس از شهادت او در تاریخ ۶ آبان ۱۴۰۴ش، علی عبداللهی، با حضور در منزل علی شادمانی، درجه سِپَهبُدی او را به خانوادهاش تقدیم کرد.[۲۰]
پانویس
- ↑ سوره اسراء، آیه ۲۳.
- ↑ همان، آیه ۲۴.
- ↑ سوره زمر، آیه ۲۳.
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ سوره مزمل، آیه ۸.
- ↑ وسائل الشيعه، ج15، ص82
- ↑ درباره سرلشکر علی شادمانی چه می دانید!؟
- ↑ شهید «علی شادمانی»؛ فرمانده راهبردی جنگ
- ↑ سردار شادمانی در خنثیسازی کودتای نوژه نقش کلیدی داشت
- ↑ «سپاه» جبهه مقاومت را مدیریت میکند
- ↑ همان
- ↑ شهید «علی شادمانی»؛ فرمانده راهبردی جنگ
- ↑ فرماندهی که با امکانات کم، کارهای زیادی کرد
- ↑ شهید شادمانی، فرماندهای نابغه در طراحی پدافندهای دفاعی
- ↑ سرلشکر «علی شادمانی» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء شد
- ↑ «سپاه» جبهه مقاومت را مدیریت میکند
- ↑ شهید شادمانی
- ↑ سردار شادمانی به شهادت رسید
- ↑ نحوه شهادت سردار شادمانی
- ↑ پیکر شهید شادمانی در کنار شهید حسین همدانی
- ↑ اعطای درجه سپهبدی




